Ditten och datten..

Sitter här och filosoferar lite om allt möjligt.. Min bältros har försvunnit nu, tack vare medicinen och läkarna på infektionskliniken som tyckte att jag skulle prova medicinen - var en rejäl chansning men en lyckad sån så nu är man fri från bältrosen =) Bara lite sårskorpor kvar på ryggen, skönt! Fast det kan ömma lite ibland på sidan där bältrosen suttit om jag råkar klia lite för hårt men annars känns det inte.

Dessutom så har man åkt på förkylning istället - bah! ska man aldrig få vara riktigt frisk!? *morr..* Nåja - den är iaf på väg bort, bara lite hosta kvar men den kan jag ändå gott klara mig utan men men..

Tur man har handlers till Högbo ifall jag skulle hosta sönder lungorna när jag springer i ringen där, är ju inte bra det om det skulle hända - är ju så känslig i lungorna fortfarande efter sviterna i vintras då jag var riktigt dålig så man tar hellre det säkra före det osäkra.

Bonita mår bara prima och hon har börjat löpa nu, en månad sen men det är bara bra tycker jag eftersom hon löper annars vart 4e månad och jag märkte också nu på henne att fukteksemena var mycket mindre den här gången, troligt pga hennes kropp hann få vila mer innan hon började löpa nu. Tid för kastrering är dessutom bokad till precis efter Sundsvallsutställningen, åker dit på måndagen då vi har tid där kl 2... Hoppas allt går bra nu bara.. ringde ju dit idag för att få reda på lite information om hur deras rutiner kring kastrering osv brukar se ut och det kändes bra att få prata med dom.

Min uppfödare brukade ju också åka dit förut när de inte hade någon klinik i Bollnäs och man hade hört mycket gott om dom av de som varit dit med sina hundar så det känns ju tryggt =)

Idag såg man dessutom på Oprah för ovanlighetens skull - brukar ju inte följa det egentligen men idag fastnade jag i programmet för det handlade om puppy mills (valpfabriker) i USA och det var hjärtskärande och se =( Hundar som satt ihopträngda flera stycken i burar av hönsnät som var staplade på varandra och pälsarna var hemska, indräkta av avföring och smuts samt rejält ihoptovade... Oprah hade ett reporter som hette Lisa Ling tror jag - hon åkte med en av djurhemsarbetarna ut till de olika puppy mills som fanns i staten och filmade alltihopa med dolda kameror som de sen visade klipp av i programmet. De åkte ut dit för att rädda hundarna från burarna och ge dom chansen att få komma till nya hem där de faktiskt blir omhändertagna av sina familjer.. Under programmets gång lyckades dom få ihop 39 hundar som de sen rehabiliterade och chefen för just den här djurhemmet sa att majoritetet av de hundar de fick in lyckas dom få utplacerade i nya hem.

De visade även ett "vardag" hos ett djurhem och hur det fungerade där och en av arbetarna berättade att de hade svåra problem med platserna där i hemmet och fick avliva flera hundar varje dag pga platsbrist och de hade en speciell sätt att "märka" hundarna som får en sista chans - de fick plaketter på buren märkta med E och det innebar att om de inte fick nya hem under dagen så skulle de avlivas dagen därpå.. Under den dagen som reportaget filmades så avlivades det 18 hundar =( De flesta var sjuka eller hade andra problem som försvårade omplaceringen men ett stort antal var också fullt friska hundar som ingen ville ha..

Hemskt!

Även om programmet är riktat och handlar om USA så får man absolut INTE glömma att det förekommer också sk valpfabriker här i sverige även om det inte är lika vanligt som på andra sidan atlanten.

Snart är det också dags för utställning för Bonita, nästa helg rättare sagt - ska bli spännande och se hur det går så snygg som hon är nu =)



Samma helg så är det marknad i stan också - brukar dra massor med folk och de har en hel del gottigheter som jag tänkt köpa

- vitlöksost! Har köpt ca 1,5 kg varje år de sista 3-4 åren
- Potatistunnbröd
- Älgkorv av Vild-Hasse - otroligt gott som pålägg, åh!
- Marknadsnougat, en tradition som jag VÄGRAR och bryta - så är det bara!
- Ullstrumpor, perfekt när det är kallt ute då de värmer så skönt =)

Sen blir det väl säkert nåt mer som man hittar också =) Ska gå med min älskling iår, då det inte blivit av de 2 senaste åren pga han jobbat just den helgen när det varit marknad men nu ska det äntligen bli av, mys! =) Hoppas på tur med vädret också. Lillskruttan lämnar vi hemma hos mina föräldrar, ingen ide och ta med henne när de är s mycket folk som det brukar kunna bli en fredagkväll.. Åker till gävle dan därpå och sen utställning på söndag.. Blir årets sista utomhus sen är det inomhus i sundsvall och ev sthlm - beror på om Bonita repar sig bra efter kastrationen om jag åker dit eller ej men kan hända att jag åker utan hund också för att bara titta och shoppa där =)

Nu ska jag skutta iväg och ta fram glass ur frysen så det får tina lite innan jag smakar, mumma =)

Tjingeling!

Kommentarer
Postat av: Neta

Jaaa, det ä alltid något man ska råka ut för, sjukdom eller förkylning eller bla bla det är hösten som är på gång också, BLÄÄÄH! =)



Oofan - ja det är alltid synd om valparna/hundarna o de andra djuren i de andra länder, de har det "värre" än vad det är i Sverige, men jo de ä sant finns så gott om idioter här med ..



Ja, det kommer att gå bra i Högbo - SKA du se ;) Hoppas det går bra för oss också bara .. Annars har man ju oxå handlers på plats ;)

Hörs mer på msn .. Kram

2008-08-25 @ 21:33:17
URL: http://www.wisserangels.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0