Sundsvall och Österby Bruk

I helgen som var nu har man varit på utställningar x2 - en riktig bra helg var det dessutom =)

Började med att jag vaknade halv fem på lördagmorgon för att göra mig klar att åka till sundsvall och var framme lite före sju och det var så skönt att vara där i tid så man kunde koppla av ordentligt innan det var dags att göra entre i ringen. Min tolk kom dit kort efter mig och utställningen var inomhus.

Det var väldigt livat därinne eftersom det var agilitytävlingar samtidigt och jag hade ett par kompisar som också var där och tävlade, hann inte se hur det gick för dom men det var iaf t ex landslagsuttagningar och sånt de här dagarna.. Dagens domare i våran ring var Jahn Stääv och jag har visat Bonita för honom ifjol med slät 1a med finfin kritik som resultat och det skulle visas 3 olika raser i ringen den dagen och först ut var dalmatinerna när bedömningarna började halv 10 och efter dallisarna var leonbergernas tur.

När jag kikade i katalogen så var det fina tikar i öppenklass och alla har Bonita slagit ett flertal ggr tidigare på andra utställningar men ändå kunde man inte låtabli att bli nervös eftersom 2 stycken av dom kunde bli champion då den dagen och en av dom var en jättefin tik som har gått väldigt bra på utställningarna på sistone både i sverige och i finland samt  norge.

Bonita fick sin 1a som vanligt och sen i konkurrensen blev hon 2a bakom den jättefina tiken som sen vann allt den dagen och fick sitt efterlängtade championat - nu slipper jag dessutom henne i öppenklass =) Bonita blev 4e bästa tik den dagen. Stort TACK ska du ha Catrin som visade henne så bra!!! =)

Dagens kritik

" 72 cm. Bra tikhuvud. Korrekt bett. Mycket bra skuldra rygg och kors. Tillräcklig bröstkorg. Bra benstomme. Mycket goda rörelser. Bra temperament"

Nu var klockan kring 14 på eftermiddagen och jag började få lite bråttom hem för man skulle ju köra ner till Gävle samma eftermiddag för att sova hos Thomas inför Österby utställningen som skulle bli av dagen därpå. Skyndade mig hem och hämtade packning samt hundmat till Bonita och satte mig direkt i bilen och körde ytterligare 13 mil söderut.

Ni kan tänka er hur trött jag var sen när jag kom fram, hade ju varit vaken sen halv fem på morgonen och sov på tok för lite under natten så det blev tidig kväll för mig men hann iaf se alla låtar i melodifestivalen, skandal att sverige hamnade på 18e plats..!

Vaknade vid samma tid på söndag morgon och var sen framme i Österby redan halv 7 på morgonen, var så skönt att vara där i tid då utställningen är utomhus och man ville slippa konkurrera allt för mycket om tältplatserna och jag hittade en bra plats fast hade kunnat blivit ännu bättre om jag ställt den på motsatta sidan men fick ändå bra med skugga inne i tältet.

Dagens konkurrens i öppenklass var mycket mycket tuffare än gårdagens då det var många oerhört fina hundar med idag och det var fler anmälda också (var bara 4 stycken i sundsvall men 1 kom ej) med 8 stycken totalt och alla var på plats. Catrin tog Bonita även idag också och det höll på att bli lite kaotiskt emellanåt då hon även visade andra hundar som dessutom fick 1a i kvalitetsbedömningen men tur det fanns andra som kunde rycka in och hjälpa till lite när det krockade för henne. Carl-Gunnar Stafberg var dagens domare och jag är glad att jag fick ny chans att ställa Bonita för honom då jag missade chansen i höstas på rasspecialen då Bonita var sjuk och kunde ej ställas pga dopingreglerna förbjuder det - hon gick ju på antibiotika då.

Bonita blev 3a i konkurrensen med Ck idag och kanonfin kritik - återigen STORT TACK för hjälpen vännen!! =)

Söndagens kritik -

"70 cm. Trevlig helhet. Utmärkt huvud. Korrekt bett. Aningen ljusa ögon. Välbalanserad kropp. Bra Vinklar. Rör sig väl från sidan, lite trångt fram. Bra päls"

Stör mig iaf lite på "ljusa ögon" men det var flera som fått samma kritik på ögonen men är nog mycket troligt pga hunden stod med huvudet vänd mot solen och då kan ögonen se ljusa ut när de egentligen inte är det, men äsch.. =)

Träffade dessutom några döva kompisar som hade kört ända upp från örebro för att ställa sina hundar,eller ja 2 av dom iallafall då den 3e var chaufför åt de 2 som skulle visa hund. Dagen kunde inte ha börjat sämre för dom då det blev kaos när de skulle hitta till Österby - jävla ombyggnationer i Uppsala! Ni är inte ensamma om att ha kört fel, min tolk körde nämligen vilse hon med.. Hoppas de är snabba med att få upp skyltarna så det går lättare och hitta nästa år =) Stort grattis till era fina resultat där, Hp och BIM-valp till Zacco och BT-2 med Cert till Zafira nu är det bara ett kvar M till SUCH - men den tar ni snart är jag säker på =)

Nästa utställning blir i Avesta den 14 juni, bara 2,5 vecka kvar dit - ska bli spännande och se hur det går då det är helt ny domare för rasen då han aldrig bedömt rasen i sverige förut. Levente Miklos nåt heter han och kommer från Ungern.. Tror det kan komma en hel del hundar, för det var så iaf i Västerås då det också var en ny domare på rasen och då blev det hela 65 anmälda.

Idag ska man ut i skogen och fysträna min lillskrutt lite också =) passa på att ge henne en ordentlig genomkörare så hon är trött sen ikväll då man ska bort på kamratträff med dövföreningen och hon blir ensam hemma i någon timme..

Tjingeling!

Kommentarer
Postat av: Neta

Hehee, jaa det va en händelserikt helg för oss alla denna här gången :D



Lycka till i Avesta !!!

2008-06-07 @ 00:26:01
URL: http://www.wisserangels.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0